Tentang Laman Ini

Blog untuk anda mengetahui dan belajar asas dalam Microsoft Excel. Di sini ada panduan langkah demi langkah untuk anda mempelajari asas dalam Excel sehinggalah anda mampu melakukannya sendiri. Berseronoklah dengan tips dan panduan yang sememangnya percuma untuk anda.

29 Mac, 2020

Bagaimana memasukkan tarikh dalam Excel

Cara bagaimana memasukkan tarikh seacara automatik dalam excel | Tarikh hari ini dan tarikh semasa

Dalam entri kali ini, kita akan berkongsi mengenai bagaimana cara untuk memasukkan tarikh statik dan dinamik dalam lembaran kerja excel secara automatik. 

Untuk memasukkan tarikh hari ini dalam Excel, gunakan fungsi TODAY. Untuk memasukkan tarikh dan masa semasa, gunakan fungsi NOW. Untuk memasukkan tarikh dan masa semasa sebagai nilai statik, gunakan pintasan papan kekunci (Keybord Shortcut). 

Memasukkan tarikh dan masa dinamik semasa
Fungsi TODAY dan NOW akan mengembalikan tarikh yang dinamik iaitu tarikh yang berubah setiap kali kita membuka fail lembaran atau membuat perubahan pada cell.

1. Untuk memasukkan tarikh hari ini dalam Excel, gunakan fungsi TODAY.


2. Untuk memasukkan tarikh dan masa semasa, gunakan fungsi NOW.


Memasukkan tarikh statik semasa
Tarikh statik yang dimasukkan akan kekal dan tidak akan berubah apabila kita membuka lembaran kerja di hari yang lain.

1. Untuk memasukkan tarikh semasa, kita gunakan shortcut key pada papan kekunci. Klik pada cell yang hendak kita masukkan tarikh dan tekan kekunci CTRL ; (simbol semicolon). Harus ingat...tekan secara serentak ya...


2. Untuk memasukkan masa semasa pula, tekan kekunci CRTL SHIFT ; serentak.




Selamat mencuba....
Semoga bermanfaat!!!

Sumber asal: excel-easy.com

Tiada ulasan: