Tentang Laman Ini

Blog untuk anda mengetahui dan belajar asas dalam Microsoft Excel. Di sini ada panduan langkah demi langkah untuk anda mempelajari asas dalam Excel sehinggalah anda mampu melakukannya sendiri. Berseronoklah dengan tips dan panduan yang sememangnya percuma untuk anda.

15 Mac, 2020

Bagaimana cara menghilangkan garis pada lembaran kerja excel

Cara menghilangkan atau membuang garis gridlines pada lembaran kerja Microsoft Excel


Kita mungkin mahu melihat lembaran kerja kita yang telah siap kelihatan kemas dan bersih tanpa kehadiran garis-garis pada baris dan kolum. Jadi, dalam tutorial ini kita akan melihat cara bagaimana untuk membuang atau menghilangkan garisan ini. Sebelum itu, mari kita baca apakah sebenarnya garisan ini dan tujuannya dalam ms excel. 

Dalam lembaran kerja Excel, secara defaultnya terdapat garis (line) pada baris dan kolum yang disebut sebagai gridlines. Garisan ini tujuannya adalah memudahkan kita sebagai pengguna excel sebagai rujukan untuk mengolah data pada lembaran kerja. Gridlines ini akan hilang atau tidak tercetak pada kertas apabila kita mencetak lembaran kita. 


So, mari kita lihat caranya:

1. Buka lembaran kerja anda atau lembaran kosong. Klik menu View (rujuk gambar dibawah) yang dilabel nombor 1. Kemudian uncheck (buang tanda klik) box sub menu View Gridlines seperti pada label 2.


2. Begini hasilnya selepas kita buang tanda klik pada checkbox View Gridlines.


3. Untuk mengembalikan garisan gridlines tersebut, follow langkah diatas dan tick checkbox View Gridlines. Senang dan mudah.

Tiada ulasan: